ecpodatkowe.pl on Facebook
Strona główna / Akademia przedsiębiorcy / Jaka nazwa dla firmy będzie najlepsza?

Jaka nazwa dla firmy będzie najlepsza?

Dobra nazwa firmy to wizytówka biznesu i osób, które za nim stoją - to klucz do sukcesu i lepszej reklamy. Jak wymyślić taką, która najlepiej określi nasz biznes, będzie unikalna i oryginalna?

 

Chcesz założyć własną firmę. Masz pomysł, wiesz z grubsza czym będziesz się zajmować, jesteś gotowy iść do urzędów, ale...wciąż brakuje nazwy. Okazuje się, że wymyślanie nazwy firmy wcale nie jest tak proste, jakby się wydawało. Do głowy przychodzą nazwy anglojęzyczne, potem frustrujące, na koniec przemyka przez myśl nazwa typu Darek-pol, Pol-Darek, albo Ubranio-tex. Są branże, które kochają mitologię grecką i rzymską częstując nas Hadesami, Parnasami, Olimpami, albo imionami bohaterów: Venus, Hermes, Afrodyta. No cóż. Początkujący przedsiębiorca powinien być oryginalny. To pozwoli zaoszczędzić nieco pieniędzy na reklamę w przyszłości (trudno przebić się przez setki Venus, -texów i -polów), a także nerwów, gdy okaże się, że będzie trzeba zmieniać nazwę.

 

Jak nazwać firmę, żeby było dobrze?

 

To zależy, co chcemy powiedzieć przez nią klientom. Na tym etapie warto także zastanowić się, do jakich klientów chcemy kierować ofertę, z kim będziemy rozmawiać, kto u nas będzie kupował czy korzystał z usług. Określenie grupy docelowej to podstawa, zarówno przy zakładaniu firmy, jak i projektowaniu jej nazwy i identyfikacji graficznej.

Kolejna rzecz, która ułatwi nam zadanie, to zabawa w łamigłówki. Słownik synonimów, plus duży arkusz papieru i fiszki, będą bardzo pomocne. Zapisujemy wszystkie skojarzenia, które opisują nasz biznes, nawet te niepoważne. Gra różnych słów może być bazą do chwytliwej nazwy albo hasła reklamowego. Inspiracji szukamy w sobie i wokoło siebie.

Nazwa może nawiązywać do cech Twojego biznesu. Inna nazwa będzie pasowała firmie windykacyjnej, inna kancelarii podatkowej, jeszcze inna firmie produkującej klocki. Inna nazwa powinna określać szybkie przesyłki, a inna restaurację promującą wykwintne, powolne jedzenie.

Wymyślanie nazwy to na pewno temat na burzę mózgów ze wspólnikiem, rodziną czy przyjaciółmi. O nazwie warto też myśleć przy wykonywaniu prostych czynności, jak odkurzanie, prysznic czy prasowanie. Nigdy nie wiadomo, kiedy i w jakiej sytuacji przyjdzie impuls, oświecenie, pomysł na nazwę.

 

Wymyśliłem nazwę, ale klienci pokazują mnie palcami

 

Jeśli nazwa jest poprawna, zgodna z normami języka polskiego i budzi pozytywne skojarzenia, to połowa sukcesu. Gorzej, gdy wybierzemy zbitek słów, z których jeden ma pejoratywne zaznaczenie lub wiele znaczeń. Dlatego wymyślając nazwę trzeba kierować się także dobrym smakiem i zdrowym rozsądkiem. „Twarda laska” dla producenta lasek z drewna jest może chwytliwa, ale czy kojarzy się pozytywnie, czy też wzbudza wiele innych skojarzeń?

Jeśli uprzemy się przy nazwie abstrakcyjnej, brzmiącej nieco obcojęzycznie lub egzotycznie, musimy pamiętać o tym, że za granicą nasza nazwa może wzbudzić śmiech i zażenowanie.

Przykład?

Otwieram włoską knajpkę z makaronami. Nazywam ją „Ristorante pene al sugo”. Fajnie? Nie bardzo. Pene po włosku to penis, sugo - sos. Poprawnie powinno być „Penne al sugo”, bo wtedy mowa o bardzo smacznym daniu włoskim z makaronu w sosie.

Wyrazy w nazwie powinny być użyte logicznie, i, jeśli nie pochodzą ze słownika poprawnej polszczyzny, muszą być sprawdzone przynajmniej w słownikach: angielskim, niemieckim, francuskim, hiszpańskim, włoskim.

 

Projektując nazwę firmy musimy pamiętać o powyższych zasadach. Nazwa musi być bezpieczna, poprawna, oryginalna i zgodna z prawem. Wtedy unikniemy sytuacji, w której będziemy musieli pożegnać się z nazwą firmy i stracimy dobre imię w oczach klientów.

 

Zobacz też artykuł, w którym mówimy m. in. o aspektach prawnych nazwy, a także o tym, jak i gdzie sprawdzać czy dana nazwa jest zarejestrowana.

 

Masz pytanie dotyczące powyższego tematu albo innego, także związanego z opodatkowaniem / księgowością? Możesz zadać je TUTAJ.

Jeśli szukasz biura rachunkowego w Twojej okolicy – wypełnij formularz – otrzymasz niezobowiązującą ofertę biura w Twoim mieście.

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl