Strona główna / Aktualnosci / Co musisz wiedzieć o książeczce sanepidowskiej?

Co musisz wiedzieć o książeczce sanepidowskiej?

20.09.2021

Książeczka zdrowia do celów sanitarno-epidemiologicznych, czyli potocznie nazwana książeczka sanepidowska, to dokument, który jest niezbędny w sektorze gastronomii oraz innymi branżami, które zmuszają dużą ilość osób do przebywania w jednym miejscu. Również praca z dziećmi do 6 roku życia wymaga posiadania książeczki sanepidowskiej. 

Dużym zaskoczeniem jest, że tak naprawdę od 2008 r. książeczka sanepidowska nie obowiązuje. W zamian za to powinno funkcjonować orzeczenie do celów sanitarno-epidemiologicznych. Zdaje się, jednak że w wielu przypadkach przyzwyczajenie zwycięża i zamiast wyżej wspomnianego orzeczenia, dalej stosuje się książeczkę sanepidowską. Tak naprawdę forma nie ma znaczenia, ponieważ osoba ubiegająca się o pracę w wyżej wspomnianych sektorach, będzie musiała przejść określone badania tak czy inaczej.

Zostaniemy więc przy określeniu „książeczka sanepidowska”. 

 

Kto musi wyrobić książeczkę sanepidowską? 

Otóż jeżeli praca, którą wykonujemy, stwarza ryzyko przekazania choroby zakaźnej innym, mamy obowiązek posiadania książeczki sanepidowskiej, która będzie swojego rodzaju zabezpieczeniem — książeczkę sanepidowską muszą mieć pracownicy mający bezpośredni kontakt z produkcją żywności, leków czy wody do spożycia. 

Koszt nabycia książeczki sanepidowskiej

Często w ogłoszeniach możemy przeczytać, że pracodawcy poszukują pracowników, którzy już posiadają książeczkę sanepidowską. Tak naprawdę jednak to pracodawca powinien ponieść koszty zrobienia takiej książeczki. Wyrobienie książeczki sanepidowskiej może kosztować nawet 200 złotych, jednak warto pamiętać, że książeczka sanepidowska nie ma jednego terminu ważności. Termin ten wyznacza lekarz na podstawie wyników badań. 

Książeczka sanepidowska — jak wyrobić? 

W celu założenia książeczki sanepidowskiej niezbędne będzie odwiedzenie sanepidu i pozostawienie w nim próbek Przeznaczonych do badań.

Kiedy już otrzymamy wyniki badań,  musimy udać się do lekarza medycyny pracy, który ewentualnie zleci kolejne badania. Mając pełny ogląd sytuacji zdrowotnej pacjenta, lekarz medycyny pracy może wydać oświadczenie, w którym wyraża zgodę na wykonywanie danej pracy przez pacjenta lub nie. 

 

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl