Strona główna / Aktualnosci / Co warto wiedzieć o ewidencjonowaniu pracy zdalnej?

Co warto wiedzieć o ewidencjonowaniu pracy zdalnej?

05.05.2021

Praca zdalna to trend, który rozpowszechnił się szczególnie w ostatnim roku. Oczywiście, stało się tak przez pandemię, która wywróciła życie Polaków do góry nogami. Część z nich już od roku pracuje z domu. Dziś przybliżamy Wam kwestię ewidencjonowania godzin pracy w ramach pracy zdalnej.

Na wstępie warto zaznaczyć, że w kodeksie pracy nie znajdziemy żadnych informacji na temat pracy zdalnej. Tak naprawdę cokolwiek na ten temat zaczęło pojawiać się dopiero wraz z tarczami antykryzysowymi spowodowanymi pandemią. Dopiero z ustawy z dnia 19 czerwca 2020 r. o dopłatach do oprocentowania kredytów bankowych udzielanych przedsiębiorcom dotkniętym skutkami COVID-19 możemy dowiedzieć się czegoś więcej o pracy zdalnej.

Co warto wiedzieć o pracy zdalnej?

Praca zdalna, to nic innego jak praca poza siedzibą pracodawcy.

Musimy pamiętać, że praca w formie zdalnej może być wykonywana przez pracownika, który ma możliwości do jej wykonywania. Niezbędne narzędzia do pracy musi zapewnić pracodawca, ale jeżeli pracownik chce pracować np. na swoim komputerze, może to zrobić. Jest jednak warunek - prywatne narzędzia pracownika muszą zapewnić bezpieczeństwo danych i przetwarzanych informacji. Pracownik nie może w ten sposób zarazić dobra firmy, w której pracuje.


Ewidencjonowanie czasu pracy zdalnej

W wyżej wspomnianej ustawie możemy znaleźć również informacje dotyczące ewidencjonowania czasu pracy zdalnej. Każdy pracodawca ma prawo do tego, aby wymagać od pracownika ewidencjonowania czasu pracy, również tej zdalnej. To również pracodawca musi określić formę prowadzenia ewidencji czasu pracy. Nie ma z góry narzuconej formy.

Uwaga! Pracodawca nie ma obowiązku, a możliwość wymagania ewidencji. Od niego zależy, czy będzie chciał, aby pracownik prowadził spis godzin pracy.

Ewidencja czasu pracy zdalnej jest prowadzona w celu dokładnego wyliczenia wynagrodzenia pracownika. Jest to szczególnie przydatne w przypadku umowy o pracę lub umów, w których jasno określono liczbę godzin pracy w miesiącu.

Uwaga! Istnieje również ewidencja wykonywanych czynności, jednak jest to inny dokument niż ww. ewidencja czasu pracy i nie powinno się mylić tych pojęć!

 

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl