ecpodatkowe.pl on Facebook
Strona główna / Aktualnosci /

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych

Elektroniczne fakturowanie w zamówieniach publicznych

26.10.2018

Wiadomo już, że 1 stycznia 2019 r. na przedsiębiorców zostanie nałożony obowiązek prowadzenia rejestrów VAT w formie elektronicznej. Jakie zmiany związane z przesyłaniem dokumentów elektronicznych zostaną jeszcze wprowadzone w tym roku?

 

Prawdopodobnie już od przyszłego roku wejdzie w życie ustawa o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych. Usprawni to procedurę wystawiania faktur i zaoszczędzi czas przedsiębiorców. Pod koniec września minister przedsiębiorczości i technologii przedłożył projekt ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym, który został niedawno zaakceptowany przez Radę Ministrów. Za jej wprowadzeniem zagłosowało aż 419 posłów. Przepisy mają zostać wprowadzone w celu dostosowania polskiego prawa do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 1 stycznia 2018 r. dotyczącej fakturowania elektronicznego w zamówieniach publicznych (dyrektywa 2014/55/UE). Zgodnie z nią, we wszystkich krajach należących do Unii Europejskiej ma nastąpić ujednolicenie przepisów i wprowadzenie obowiązku elektronicznego fakturowania w zamówieniach publicznych. Ma to na celu ułatwienie przepływu informacji i dokumentacji między krajami.

 

W projekcie ustawy o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym przedstawione zostały zasady przesyłania między wykonawcami a interesantami ustrukturyzowanych faktur elektronicznych i innych ustrukturyzowanych dokumentów elektronicznych w zamówieniach publicznych, między innymi zamówienia, awizowania i potwierdzenia dostawy. Według projektu wykonawca będzie miał obowiązek przesłać fakturę drogą elektroniczną, a zamawiający będzie miał obowiązek ją odebrać. Wszystko będzie odbywało się za pomocą darmowej platformy elektronicznego fakturowania. Jest to krok naprzód ku postępowi technologicznemu w księgowości, automatyzacji i ułatwień w wymianie informacji. Ustawa wejdzie w życie prawdopodobnie 18 kwietnia 2019 r.

 

W zapisach ustawy jest mowa o ustrukturyzowanych fakturach i dokumentach, czyli, innymi słowy, dokumentach stworzonych w ten sposób, żeby można było je umieścić na specjalnej platformie. Muszą one zawierać podstawowe dane podatkowe, dane odbiorcy płatności, informacje o umowie zamówienia publicznego, które było lub będzie wykonane. Ważną informacją jest to, że elektroniczne faktury będzie można wysyłać również na do innych krajów Unii Europejskiej, ponieważ platforma będzie połączona z międzynarodowym systemem obsługi danych.

 

Na stronie Ministerstwa Finansów czytamy, że obecnie kwestia wystawiania faktur dotyczących zamówień publicznych jest problematyczna, głównie ze względu na czas. Faktury, które są wystawiane w formie papierowej, wymagają wstępnego wprowadzenia danych do systemu finansowo-księgowego, a następnie druki i przesłania pocztą. Elektryczne faktury mają z jednej strony skrócić czas ich wystawiania i przyspieszyć rozliczenia, a z drugiej zmniejszyć koszty związane z wystawianiem faktur. Nowe regulacje przyczynią się również z pewnością do zmniejszenia liczby błędnie wystawianych faktów i ukrócenia zwłoki z ich wysyłką, usprawiedliwianej zagubieniem dokumentów na poczcie.

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl