Strona główna / Aktualnosci / Jak kupić samochód na firmę?

Jak kupić samochód na firmę?

18.01.2021

Istnieją dwie podstawowe możliwości zakupienia samochodu na firmę. Pierwszą z nich jest zakup na fakturę, a drugą leasing.

Zakup samochodu firmowego na fakturę wiąże się oczywiście z dużym kosztem. Jest to zwykle jednorazowy koszt z kieszeni podatnika, ale nie koniecznie. Przy takim zakupie przedsiębiorca może zaciągnąć kredyt, jeżeli ma taką możliwość w bankach. Jeśli chodzi o umowę leasingową na samochód, jest to swojego rodzaju wypożyczenie auta, zgodnie ze sporządzoną umową leasingową. W zamian reguluje się określone raty.

 

Formalności

Każdy podatnik, który zakupi auto powyżej 10 tysięcy złotych (czynni podatnicy VAT - netto, zaś bezvatowcy - brutto) ma obowiązek wpisania go do ewidencji środków trwałych w firmie. Również w zależności od tego, czy samochód jest nowy, czy używany, podatnik musi poddać go amortyzacji:

 

  • stawka indywidualna - w przypadku aut używanych - 40 % jako roczna stawka, skrócony okres do 2,5 roku.
  • liniowa - w normalnym trybie czas na dokonanie odpisów amortyzacyjnych to 60 miesięcy, czyli 5 lat, przy stawce 20%.

 

Koszty uzyskania przychodu

Koszty, które są przeznaczane na użytkowanie samochodów firmowych, można wrzucić do kosztów uzyskania przychodów:

  •  75% - auto używane mieszanie, czyli służbowo i prywatnie (auto osobowe i ciężarowe ale te, które nie spełniają definicji auta ciężarowego).
  •  100% - auto używane tylko w celach firmowych:
    
- auto osobowe 
- przy prowadzeniu ewidencji przebiegów, zgłoszeniu pojazdu do US (druk VAT - 26) stworzeniu regulaminu użytkowania. 

    - pojazd ciężarowy do 3,5 tony (VAT-1/VAT-2) 

    - pojazd ciężarowy powyżej 3,5 tony,
    
- pojazd ciężarowy do 3,5 tony (bez VAT-1/VAT-2) 
- przy prowadzeniu ewidencji przebiegów, zgłoszeniu pojazdu do US (druk VAT - 26) stworzeniu regulaminu użytkowania.

 

Zakup samochodu firmowego, a odliczenie podatku VAT

Kupno samochodu firmowego wiąże się z kilkoma obowiązkami. W takiej sytuacji należy przede wszystkim zarejestrować auto w urzędzie skarbowym (druk VAT-26) , prowadzić ewidencję przebiegu samochodu (dla celów związanych z VAT) i utworzyć regulamin korzystania z auta firmowego.

 

Uwaga! Przepisy regulujące obowiązek odliczenia podatku VAT, w przypadku zakupienia samochodu firmowego określają, że:

 

  •  auto używane w celach mieszanych - służbowych i prywatnych - umożliwia odliczenia podatku VAT w wysokości 50%
  •  auto używane jedynie w celach firmowych - umożliwia odliczenie podatku VAT w całości

 

Jest to oczywiście kwota związana z bieżącym użytkowaniem, a także kupnem paliwa.

 

Leasing

Istnieją dwa rodzaje leasingu - finansowy i operacyjny.

 

Finansowy - auto zostaje wpisane do środków trwałych firmy i leasingobiorca dokonuje odpisów amortyzacyjnych. VAT jest płacony z góry.

Operacyjny - bardziej popularny, wiąże się z obowiązkiem amortyzacji. Charakteryzuje się mniejszymi kosztami po wystartowaniu umowy.

 

Osoby fizyczne, które prowadzą swoją firmę, będą musiały zawrzeć umowę leasingową operacyjną na określony czas. Czas ten ma wynosić przynajmniej 40% czasu amortyzacji (5 lat). Muszą być to zatem minimum 2 lata, jeżeli mowa o aucie osobowym. W przypadku leasingu odliczenie podatku VAT za paliwo i koszty związane z użytkowaniem samochodu firmowego, będzie wyglądał tak samo, jak na fakturę, czyli 50%. W celu pełnego odliczania podatku VAT trzeba zarejestrować samochód firmowy w urzędu skarbowego, stworzyć regulamin i prowadzić tzw. kilometrówkę.

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl