Jak przeprowadzić remanent końcoworoczny w firmie?
07.12.2020

Remanent jest sprawdzeniem aktualnego stanu majątku przedsiębiorstwa oraz porównanie go z całą dokumentacją księgową i innymi niezbędnymi dokumentami. W skrócie - remanent pozwala firmie na określenie braków lub ewentualnych nadwyżek w magazynach. Inwentaryzacja może dotyczyć m.in. towarów handlowych czy nawet odpadów.
Poza tym remanent jest wykonywany, aby określić kondycję finansową (dochód) firmy w danym roku. Najczęściej taki remanent jest wykonywany na koniec roku podatkowego.
Dokumentacja inwentaryzacji
Każdemu remanentowi towarzyszy jego dokumentacja. Muszą się w niej znajdować następujące informacje:
- nazwa firmy,
- określenie właściciela firmy,
- data stworzenia dokumentacji,
- pozycja,
- wyróżnienie towarów w spisie,
- dokładna cena zakupu,
- jednostka miary,
- wartość - ilość towaru x cena towaru,
- wartość - ilość innych składników (§24) x cena,
- całkowita wartość,
- klauzula,
- podpis właściciela i osoby tworzącej cały spis.
Ważne! Wynik remanentu powinno się wpisać do Księgi Przychodów i Rozchodów (KPiR) wraz z końcem danego roku podatkowego.
Opcje remanentu
Ustawa o rachunkowości wyróżnia trzy możliwości przeprowadzenia remanentu:
- Spis z natury - metoda faktycznego zliczenia majątku firmy. Każdą rzecz wchodząca do majątku firmy zapisuje się w specjalnym arkuszu. Taka metoda jest najbardziej popularna w przypadku - maszyn, środków trwałych, pieniędzy w kasach, papierów wartościowych, maszyn itp.
- Uzgodnienie sald - uzgodnienie aktualnego stanu aktywów i pasywów w firmie. Znajdziemy je w księgach rachunkowych z oryginalnymi podpisami kontrahentów itp. W tym przypadku zgodność może być poświadczona wyciągami bankowymi. Taka metoda jest przydatna w przypadku należności od poszczególnych kontrahentów czy pieniądze zgromadzone na kontach bankowych.
- Weryfikacja - jest to nic innego jak porównanie dokumentów źródłowych z informacjami znajdującymi się w księgach. Zwykle remanent poprzez weryfikację wykonuje się w przypadku - gruntów, funduszy własnych, wszelkich należności wątpliwych, wartości niematerialnych itp.
Termin
Poza tym corocznym obowiązkiem sporządzania dokumentacji z remanentu wykonanie go będzie również obligatoryjne w następujących przypadkach:
- Zlecenie remanentu przez jednostkę podatkową.
- Zmiana udziałów w firmie lub zmiana wspólnika.
- Utracenie praw do zryczałtowanego opodatkowania.
- Zamknięcie działalności gospodarczej (otwarcie także).