Strona główna / Aktualnosci / Jak stworzyć dobry biznesplan, czyli 6 kroków do sukcesu.

Jak stworzyć dobry biznesplan, czyli 6 kroków do sukcesu.

20.04.2021

Biznesplan to nic innego, jak logiczne podsumowanie założeń, które przepisaliśmy do naszej firmy. Sam pomysł na biznes to dużo, ale bez planu się nie obejdzie. Koncepcja na założenie, rozwój działalności może zapewnić jej długofalowe działanie i coraz większe dochody.

 

Co powinien zawierać biznesplan?

Przede wszystkim każdy przedsiębiorca powinien stawiać sobie krótko i długofalowe cele. Jest to jeden z głównych elementów biznesplanu. Najpierw jednak warto skupić się na podstawie czyli odpowiedzieć sobie na cztery główne pytania:

 

  •  Kto poprowadzi firmę?
  •  Czym firma będzie się zajmowała?
  •  Jak będzie funkcjonowała?
  •  Ile to będzie kosztowało?

 

Po co biznesplan?

Najczęściej to świeży przedsiębiorcy Zrób biznesplan, aby otrzymać dofinansowanie. Z doświadczenia możemy poradzić wam, że każda działalność powinna mieć swój biznesplan, aby móc do niego wracać i realizować z góry założone cele. 

Jest jednak więcej powodów, dla których warto stworzyć biznesplan dla swojej firmy:

 

  •  jasność i dokładność informacji
  •  dofinansowania i dotacje
  •  wsparcie przy podjęciu współpracy
  •  zarządzanie staje się łatwiejsze

 

Co zawiera biznesplan?

Standardowo biznesplan składa się z 7 elementów, ale nie istnieje jeden, wyznaczony wzór tego dokumentu. Zakłada się, że w biznesplanie powinny znaleźć się:

 

1. Streszczenie, czyli skrót całego planu

Niezwykle istotny element biznesplanu. Stanowi jego wizytówkę. Jeżeli chcielibyście sprzedać komuś pomysł na biznes, to właśnie streszczenie miałoby być narzędziem do tego. Streszczenie powinno zawierać od jednej do czterech stron i poza oczywistymi informacjami tj. nazwa firmy muszą się tu znaleźć najważniejsze informacje podsumowujące każdą kolejną zakładkę. Tu warto wspomnieć także o swoich kwalifikacjach, o strategii sprzedaży, klientach docelowych, źródłach finansowania, współpracownikach... wszystko, co mogłoby okazać się ważne i kluczowe dla potencjalnego inwestora powinno się znaleźć w streszczeniu biznesplanu dla firmy. Dobrze stworzone streszczenie będzie drogowskazem, który pomoże dobrze zarządzać firmą i iść do przodu osiągając kolejne sukcesy w swojej branży.

 

2. Charakterystyka, czyli podstawowe informacje

Charakterystyka będzie zawierała podstawowe informacje o firmie i osobie prowadzącej firmę. Tu należy zawrzeć nazwę firmy, jej formę prawną, lokalizację, obszar działań, adres, numer telefonu, cel działań, misję i wizję firmy, pobudki dla założenia działalności itp. Tu warto zaznaczyć, co udało się osiągnąć na tę chwilę lub jaką historie już ma za sobą przedsiębiorstwo.

 

 

3. Opis produktów i usług



W tym miejscu trzeba skupić się na sercu firmy, czyli produkcie lub usłudze, którą oferujemy w swojej firmie. Niezbędny będzie dokładna nazwa wraz z opisem, a także koszty produkcji, zalety, opinie klientów. Warto wspomnieć też o jakości produktu, jego cechach oryginalnych, dla jakiego jest klienta (krajowy, międzynarodowy?)...

 

4. Polityka zarządzania i zatrudnienia pracowników



Tu należy spisać całą strukturę organizacyjną w firmie. Wykształcenie właścicieli czy członków zarządu, ale również opis firm doradczych, ilości zatrudnionych osób w firmie, a także formie ich zatrudnienia. W tym miejscu można opisać także, jaki jest poziom wynagrodzeń w firmie, czy istnieje określony system przyznawania premii.

 

5. Opis rynku i konkurencji



To bardzo ważna informacja, która może odpowiedzieć na pytanie jak będzie rozwijała się Twoja firma. Analiza rynku to jeden z głównych argumentów dla założenia biznesu w danej tematyce i miejscu. Musisz określić zatem charakterystykę swojej branży, określić wielkość rynku, określić czy popyt na produkt lub usługę będzie całoroczny, czy sezonowy. Należy zwrócić uwagę na grupę docelową, jaka jest konkurencja i jakie przeszkody czekają w związku z prowadzeniem takiej firmy.

 

6. Założenia marketingowe

Już na wstępie warto określić kanały, jakimi chcemy reklamować naszą firmę. Również tu znajda się Informacje dotyczące planu sprzedaży. To właśnie w tym miejscu określasz, którędy chcesz dotrzeć do potencjalnych klientów, jakie koszty będzie to generowało. Założenie marketingowe zawierają także informacje o formie prowadzenia sprzedaży, kanałach reklamowych, jakie są pomysły na pozycjonowanie swojej oferty w porównaniu do konkurencji.

7. Plan finansowy

Analiza finansowa, w której należy zawrzeć różne scenariusze. Przede wszystkim trzeba określić, jakie będą źródła finansowania danego przedsiębiorstwa, jako formę zabezpieczenia. Analiza musi zawierać także przychody i konieczne wydatki, kalkulacja dochodów. Tu pojawia się także założenia dotyczące zysków.

 

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl