Strona główna / Aktualnosci / Jaki jest koszt zatrudnienia pracownika?

Jaki jest koszt zatrudnienia pracownika?

10.09.2020

Na początku warto wspomnieć o tym, że pracodawca ma możliwość zatrudnienia pracownika na podstawie różnych rodzajów umów. Najczęściej są to jednak — umowa o pracę, umowa zlecenie oraz umowa o dzieło.

 

Wiele czynników wpływa na ostateczny koszt ponoszony przez pracodawcę, dlatego poniżej opisaliśmy sytuacje każdej z ww. umów.

 

1. Umowa o pracę 

Jak dobrze wiemy, umowa o pracę jest często uznawana za najlepsze wyjście z perspektywy pracownika. W ramach umowy pracownik ma prawo do danej ilości dni urlopowych (płatnych) czy chorobowego. Poza tym, dzięki tego typu umowie pracownik pracuje już na swoją emeryturę. Plusów jest sporo, jednak jak sytuacja wygląda z drugiej strony? Co składa się na ostateczny koszt, jaki musi ponieść pracodawca? Poza wynagrodzeniem w kwocie brutto należy ponieść także koszty wszelkich składek ZUS. Składki wynoszą około 20% wynagrodzenia brutto. Biorąc pod uwagę, że w 2020 roku najniższe wynagrodzenie musi wynosić 2 600 zł brutto, oznacza to, że pracodawca zatrudniający pracownika na podstawie umowy o pracę (przy najniższej krajowej), będzie musiał pokryć całkowite koszty zatrudnienia pracownika w kwocie około 3 130 zł.

 

2. Umowa zlecenie

Jest to jedna z bardziej popularnych rodzajów umów. Często stosowana w przypadku studentów lub osób z tzw. wolnych zawodów. W tym przypadku, na koszt ponoszony przez pracodawcę przy zatrudnieniu pracownika wpływa kilka aspektów.

A. Pracownik podlega tylko tej konkretnej umowie i jest to jego jedyne źródło dochodu — zleceniodawca musi ponieść koszt wynagrodzenia brutto oraz składki ZUS.

B. Pracownik, który jest zatrudniony też innej firmie i jego dochód z tej pracy wynosi przynajmniej tyle ile minimalne wynagrodzenie — zleceniodawca pokrywa koszty wynagrodzenia brutto.

C. Pracownik jest studentem do 26 roku życia — zleceniodawca pokrywa koszty wynagrodzenia brutto.

 

3. Umowa o dzieło

W przypadku umowy o dzieło sytuacja jest niezwykle prosta. Niemal we wszystkich przypadkach zleceniodawca nie ma obowiązku opłacani składek do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych. Są jednak wyjątki. Jeżeli pracownik podpisuje umowę o dzieło z własnym pracodawcą, wtedy ten jest zmuszony do opłacenia składek. We wszystkich innych przypadkach zleceniodawca będzie musiał pokryć tylko koszty wynagrodzenia w kwocie brutto.

 

Zgodnie z powyższym, przedsiębiorca musi się dobrze zastanowić na jakich warunkach chce podjąć współpracę z potencjalnym pracownikiem i przygotować się na koszty, które będą się wiązały z zatrudnieniem nowego członka zespołu. 

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl