Strona główna / Aktualnosci / Jakie obowiązki ma pracodawca w sprawie PPK, czyli Pracowniczych Planów Kapitałowych?

Jakie obowiązki ma pracodawca w sprawie PPK, czyli Pracowniczych Planów Kapitałowych?

15.05.2020

Czym są PPK?

PPK (Pracownicze Plany Kapitałowe) to swojego rodzaju zabezpieczenie dla pracowników i będą stanowiły dodatek do emerytury. Program oszczędnościowy powstał ze względu na to, że na tę chwilę wszystkie prognozy dotyczące emerytur w przyszłości nie są pocieszające. Problemem jest również to, że Polacy nie potrafią odkładać pieniędzy na przyszłość. Głównym celem, który zakłada program PPK, jest polepszenie standardów życia osób przechodzących na emeryturę.

 Co musi wiedzieć pracodawca?

Każdy pracodawca, który zatrudnia swoich pracowników na podstawie umowy zlecenia, umowy agencyjnej, umowy o pracę lub innych umów o świadczenie jakichkolwiek usług, musi uczestniczyć w programie PPK. Oczywiście, o ile na właściciela firmy (pracodawcy) ciążą opłaty w postaci składek emerytalno-rentowych. Mimo że pracodawca ma obowiązek uczestniczenia w PPK, to pracownicy nie muszą się godzić na ten typ oszczędzania. Z kolei każdy pracownik, który przystąpi do programu, może się z niego wypisać w każdej chwili.

 

Przed nami kolejny termin wejścia w życie PPK, tym razem dla firm, które zatrudniają co najmniej 20 osób. Przypominamy, że firmy zatrudniające 250 osób i więcej, a także co najmniej 50, powinny mieć już wdrożony program PPK.

 

Firmy zatrudniające do 20 osób muszą przystąpić do programu do 1 lipca 2020 roku!

 

Skąd bierze się kapitał?

Są trzy źródła finansowania Pracowniczych Planów Kapitałowych:

1. Pensja pracownika, czyli 2% pensji brutto zabierane ze składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

2. Państwo, czyli jednorazowa wpłata na początek w wysokości 250 zł, a następnie coroczna wpłata 240 zł.

3. Pracodawca, czyli 1,5% pensji brutto zabierane ze składek na ubezpieczenie emerytalno-rentowe.

 

Pracodawca ma obowiązek natychmiast zgłosić do PPK pracownika, który znajduje się w przedziale wiekowym od 18 do 55 roku życia. Osoby powyżej 55 roku życia nie będą automatycznie dołączone do programu, natomiast mogą wnioskować o przystąpienie. Jedynie pracownicy, którzy mają 70 bądź więcej lat, nie mają możliwości przystąpienia do programu PPK.

 

Dodatkowe informacje

Każdy pracodawca, który stosuje się do obowiązku prowadzenia Pracowniczych Planów Kapitałowych, otrzyma ulgę ZUS. Kwoty, które będą uiszczone przez pracodawcę na rzecz programu, będą traktowane jak wynagrodzenie dla pracowników, dlatego pracodawca nie będzie na nie naliczał składek emerytalno-rentowych.

Koszty, które ponosi pracodawca w związku ze wdrożeniem programu PPK, a także jego prowadzeniem, mogą być traktowane jako koszt umożliwiające uzyskanie przez firmę dochodów.

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl