ecpodatkowe.pl on Facebook
Strona główna / Aktualnosci /

Niespodziewane rezygnacje z pracy – duży problem dla polskich przedsiębiorców, cz. 2 – przewidywanie zamiarów pracownika, zapobieganie odejściu

Niespodziewane rezygnacje z pracy – duży problem dla polskich przedsiębiorców, cz. 2 – przewidywanie zamiarów pracownika, zapobieganie odejściu

28.09.2018

W pierwszej części artykułu wymieniliśmy najczęstsze powody odejścia z pracy. W części drugiej skupiamy się na tym, jak przewidzieć, że pracownik zamierza odejść z pracy i co należy zrobić, aby temu zapobiec.

 

Problem z niezapowiedzianymi odejściami pracowników najbardziej dotyka niewielkie firmy, w których szkolenie nowych pracowników zajmuje stosunkowo dużo czasu i sprawia kierownikom nie lada wyzwanie. Jest to zrozumiałe, ponieważ wytłumaczenie schematu działania danej firmy, nauka nowych programów, wyjaśnianie procedur kosztuje wiele czasu, a przy tym pieniędzy.


Branże, w których niezapowiedziane odejścia pracowników występują najczęściej i sprawiają największy problem to przede wszystkim: ochrona zdrowia, bankowość, transport oraz nowe technologie. W tych branżach najbardziej liczą się oryginalne, nowoczesne rozwiązania i znajdowanie się na rynku zawsze o krok wcześniej, niż konkurencja. W wypadku rezygnacji pracownika firma nie traci jedynie osoby wykonującej powierzone czynności i jej wkładu w rozwój firmy, ale przede wszystkim zdobyte przez nią doświadczenie oraz oryginalne pomysły opracowywane przez współpracowników.

 

Jak przewidzieć, że pracownik planuje odejść?


Dobrą wiadomością dla pracodawców jest to, że w wielu przypadkach zamiar odejście pracownika z pracy można wcześniej zauważyć i temu zapobiec. Eksperci twierdzą, że osoby zamierzające zrezygnować z pracy zachowują się w określony sposób i postępują według określonych schematów.


Oczywistymi sygnałami mówiącymi o tym, że zatrudniona osoba nie jest zbytnio zadowolona ze swojej pracy i planuje ją porzucić, wydają się być:

  • Zmniejszone zaangażowanie;
  • Unikanie podejmowania się zadań z długoterminowych lub wymagających wiele czasu i poświęcenia;
  • Niechęć do wykonywanych zadań;
  • Negatywne lub pogorszone relacje ze współpracownikami;
  • Uszczypliwe uwagi na temat miejsca pracy.

Dodatkowo na uwagę zasługują niezapowiadane wcześniej zmiany czasu pracy oraz zwolnienia w pojedyncze dni bez konkretnego powodu, co może wynikać z uczęszczania na rozmowy o pracę do innych firm lub tak dużej niechęci do pracy, że pracownikowi nie zależy, żeby w niej przebywać, jeżeli nie musi.


Niektórzy specjaliści twierdzą, że o chęci odejścia z pracy świadczy również zmiana sposobu ubioru: na luźniejszy w wypadku osób, którym już na niczym nie zależy lub na bardziej elegancki, gdy zaczynają uczęszczać na rozmowy rekrutacyjne.


Należy jednak pamiętać, że niekoniecznie jakiekolwiek zmiany w zachowaniu czy wyglądzie pracownika muszą od razu oznaczać chęć rezygnacji z pracy. Może to być przecież spowodowane również problemami w życiu osobistym, czy chorobą. Dlatego podkreślamy, że przede wszystkim należy z pracownikiem rozmawiać i starać się go zrozumieć.

 

Jak zatrzymać pracownika?


Nie da się ukryć, że jedną z lepszych zachęt do pozostania na obecnym stanowisku jest awans, zwiększenie pensji lub przyznanie premii. Zdarza się jednak, że to nie wystarcza, ponieważ problemem są np. zła atmosfera w pracy lub brak możliwości rozwoju, dlatego też tak jak wcześniej wspominaliśmy, najskuteczniejszym narzędziem do rozwiązywania problemów okazuje się rozmowa. Właściciel przedsiębiorstwa lub wyznaczone do tego, wykwalifikowane osoby powinny od czasu do czasu przeprowadzać z pracownikami wywiady pracownicze. Pytania powinny poruszać kwestie zadowolenia z pełnionego stanowiska, atmosfery panującej w pracy i zarobków. Podczas rozmów pracownik powinien mieć możliwość wyrażenia swojej opinii na temat funkcjonowania firmy i wskazania rozwiązań zauważanych problemów.

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl