ecpodatkowe.pl on Facebook
Strona główna / Aktualnosci / Nowelizacja prawa finansowego - wymóg dokonywania i przyjmowania transakcji przekraczających równowartości 15000 zł jedynie za pośrednictwem rachunku bankowego

Nowelizacja prawa finansowego - wymóg dokonywania i przyjmowania transakcji przekraczających równowartości 15000 zł jedynie za pośrednictwem rachunku bankowego

21.06.2016

Nowelizacja prawa finansowego - wymóg dokonywania i przyjmowania transakcji przekraczających równowartości 15000 zł jedynie za pośrednictwem rachunku bankowego

 

Uchwalona na początku czerwca ustawa o nowelizacji prawa finansowego przewiduje szerokie zmiany w zakresie dokonywania płatności przez przedsiębiorców. Znowelizowane ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej przewidują niższą kwotę transakcji, która będzie wymuszać na przedsiębiorcy dokonanie płatności z rachunku bankowego.

 

Obecna regulacja ustawy o swobodzie działalności gospodarczej zobowiązuje przedsiębiorcę do dokonania zapłaty za pośrednictwem rachunku bankowego w przypadku zaistnienia dwóch przesłanek:

 

 

  • stroną transakcji jest inny przedsiębiorca;
  • wartość transakcji, bez względu na liczbę dokonanych przez stronę płatności, przekracza równowartość 15000 euro.

 

 

Od 1 stycznia 2017r. będą obowiązywać nowe regulacje, które znacząco obniżą kwotę, która będzie wpływać na formę dokonania płatności. Według znowelizowanych przepisów należność przekraczająca równowartość 15000 zł nie będzie mogła odbyć się z pominięciem rachunku bankowego.

 

Główna konsekwencja wprowadzenia zmian polega na wykluczeniu możliwości zaliczenia transakcji dokonanej bez pośrednictwa rachunku bankowego, a przekraczającej równowartość 15000zł do kosztów uzyskania przychodu. Dokonanie ww. transakcji i zaliczenie jej do kosztów uzyskania przychodu będzie powodować następujące konsekwencje:

 

  • zmniejszenie kosztów uzyskania przychodu o wartość transakcji,
  • w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodu, przedsiębiorca zobowiązany jest do zwiększenia przychodów w miesiącu, w którym miała miejsce płatność.

 

 

Warto zaznaczyć, iż nowe przepisy będą dotyczyć wszystkich transakcji od 01 stycznia 2017r. Płatności, które były dokonane do 31 grudnia 2016r. nadal będą objęte wcześniejszymi regulacjami.

 

Obniżenie kwoty transakcji, która  będzie rodzić obowiązek wykonania przelewu bankowego w swoim głównym założeniu ma wpłynąć na wzrost przejrzystości w rozliczeniach pomiędzy przedsiębiorcami.

 


Autor: Maciej Wiśniewski | 21.06.2016r. 

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl