Strona główna / Aktualnosci / Profil zaufany i podpis zaufany, czyli jak omijać wizyty w urzędach. Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany i podpis zaufany, czyli jak omijać wizyty w urzędach. Jak założyć profil zaufany?

26.06.2020

Dzięki profilowi zaufanemu możemy potwierdzić swoją tożsamość i mamy możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych, bez konieczności odwiedzania urzędu. Jest on narzędziem bezpłatnym do kontaktu z urzędami czy ministerstwami. Jego ważność wynosi 3 lata, a kiedy ten termin upłynie, mamy możliwość przedłużenia profilu na kolejne 3 lata. Warto dodać, że w celu założenia profilu zaufanego, niezbędne będzie posiadanie numeru PESEL. Oczywiście, jedna osoba może posiadać tylko jeden profil.

 

Jak założyć profil zaufany? 

 

1. Formularz dostępny online

Taki formularz znajdziesz na stronie https://www.gov.pl/web/gov/zaloz-profil-zaufany. Po uzupełnieniu formularza o wszystkie istotne dane, mamy dwie możliwości. Pierwsza z nich to osobiste potwierdzenie w przeznaczonym do tego punkcie (urzędy czy poszczególne poczty). W celu potwierdzenia profilu zaufanego niezbędny będzie dowód osobisty. Druga możliwość to potwierdzenie przez internet za pośrednictwem podpisu kwalifikowanego, o ile osoba już go posiada (tu należy posiadać oprogramowanie PZ Singer).

 

2. Poprzez dostawców tożsamości

Druga możliwość wydaje się znacznie prostsza. Jeżeli tylko posiadamy internetowe konto bankowe to możemy za jego pośrednictwem stworzyć swój profil zaufany. Wystarczy kilka kliknięć. Bank w trakcie zakładania konta uwierzytelniał nasze dane, dlatego jest wiarygodnym źródłem dla urzędów. Takim dostawcą może być nie tylko bank. Listę dostawców znajdziesz w ww. linku.

 

3. Poprzez e-dowód

Dowód ze wbudowanym chipem, na którym zapisane są wszystkie najważniejsze informacje. W celu skorzystania z takiego dowodu należy posiadać w komputerze czytnik, który odczyta dane z dowodu.

 

Istnieje także możliwość założenia Tymczasowego Profilu Zaufanego. Możliwość powstała ze względu na szczerzącą się pandemią koronawirusa. Tymczasowy profil zaufany ma ważność 3 miesięcy, a w celu potwierdzenia tożsamości, konieczna będzie wideo rozmowa z urzędnikiem. Aby założyć taki profil, należy wejść na stronę https://moj.gov.pl/uslugi/engine/ng/index?xFormsAppName=TymczasowyProfilZaufany i wypełnić wniosek. System sam przeprowadzi nas przez procedurę, w której będzie możliwość wyboru sposobu i czasu wideo weryfikacji.

 

Jakie sprawy można załatwić dzięki profilowi zaufanemu?

* wysyłka e-formularzy

* składanie dowolnych pism do urzędu

* dostęp do katalogu spraw ePUAP (https://epuap.gov.pl/wps/portal/strefa-klienta)

 

Podpis zaufany

Jeżeli został założony Profil Zaufany, to istnieje możliwość korzystania z podpisu zaufanego. W tym celu należy przygotować pismo, które chcemy podpisać, wejść na stronę https://serwis.epuap.gov.pl/mlpz/login?ORIGIN=nforms_SIGNER, wprowadzić interesujący nas plik z pismem, kliknąć przycisk „podpisz”, a następnie zalogować się do swojego profilu zaufanego, ponownie kliknąć przycisk „podpisz podpisem zaufanym". Otrzymasz SMS z kodem, który potwierdzi podpisanie pisma. Ostatnim krokiem będzie pobranie podpisanego dokumentu.

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl