Strona główna / Marketing internetowy / Storytelling w marketingu internetowym - jak i gdzie go wykorzystać?

Storytelling w marketingu internetowym - jak i gdzie go wykorzystać?

XXI wiek pokazał nam, jak bardzo kochamy historie opowiadane. Świetnym przykładem mogą być np. seriale, które tak bardzo nas wciągają. Dzieje się tak dlatego, że jesteśmy ciekawi, co wydarzy się za chwilę. To właśnie na podstawie naszego upodobania do historii powstał storytelling, czyli inaczej marketing narracji. Marki coraz częściej budują swój marketing na sztuce opowiadania. Dlaczego? Jest kilka powodów, dla których storytelling osiągnął tak wielki sukces w świecie marketingu, również internetowego.

 

Przede wszystkim storytelling nie jest formą natarczywej reklamy. To bardziej opowieść, której chcemy słuchać, bo interesuje nas jej treść. Może być zgodne z naszymi przekonaniami lub po prostu przyjemnie się jej słucha. Storytelling coraz częściej bazuje na indywidualnych historiach prawdziwych ludzi, z którymi możemy się zidentyfikować. Tym bardziej staje się on ciekawy.

 

W świecie, w którym wszędzie dookoła otaczają nas natarczywe reklamy, poszukujemy czegoś więcej. Nie od dziś wiadomo, że konsumenci nie chcą już jedynie kupować produktu. Oni kupują markę i ludzi, którzy ją tworzą oraz ideę, którą marka za sobą niesie. Storytelling jest idealną odpowiedzią na te potrzeby klientów.

 

Dlaczego storytelling jest dobrym narzędziem marketingowym?

 

  • tworzy więź pomiędzy firmą a klientami
  • nie jest agresywną formą reklamy
  • porusza ważne społecznie tematy i angażuje emocjonalnie
  • zapewnisz marce stały punkt promocji
  • budzi lojalność wśród klientów
  • wykreuje pozytywny wizerunek marki
  • wyróżni markę wśród innych

 

Najważniejsze w tym wszystkim są jednak emocje. Kiedy przekażemy je ludziom, oni będą mieli szanse na poczucie więzi z marką, co z kolei przełoży się na lojalność. 

Obecnie marki dążą do tego, aby być rozpoznawalne nie tylko z produktów czy usług, ale również z misji, która im towarzyszy. Tak naprawdę historia, którą opowiada marka, może dotyczyć wszystkiego, ważne aby pozytywnie się kojarzyła.

 

Jak stworzyć dobry storytelling?

Przede wszystkim warto być szczerym. Obecnie użytkownicy i potencjalni klienci są niezwykle wyczuleni na autentyczność, bo jest to wartość, której poszukują. Są jednak niezawodne triki, które warto stosować w storytellingu, aby ten stał się bardziej autentyczny. W opowiadaniu historii marki, czy produktów, które oferuje warto zawrzeć postać bohatera, z którym odbiorcy mogą się identyfikować. Czasem warto zadać sobie również pytanie, co na nas najbardziej działa? Aby stworzyć dobry storytelling, warto się trochę nagłowić. Z pewnością może Wam pomoc brainstorming w firmie. Wspólna burza mózgów może odpowiedzieć na pytanie, co chcą usłyszeć lub zobaczyć klienci. Warto też zorientować się, czy zbliżają się jakieś, ogólnie przyjęte, ważne daty tj. święta, dzień kobiet…

 

 

Od kogo można się uczyć storytellingu?

Od słów do czynów…czy są marki, które świetnie poradziły sobie ze storytellingiem? Oczywiście!

Przykładów dobrego storytellingu, które możemy obserwować, jest naprawdę wiele, jednak niektóre robią naprawdę ogromne wrażenie i idealnie spełniają swoją rolę. Do takich przykładów możemy zaliczyć na przykład reklamy firmy Allegro. Reklamy, które tworzy ta firma, bazują w dużej mierze na wzruszeniach, szczególnie jeżeli chodzi o relacje międzyludzkie i te z najbliższymi. Aby dobrze zrozumieć, czym jest storytelling, warto obejrzeć choć jedną z reklam Allegro. Nie gorzej w tej kwestii radzą sobie firmy takie jak - Adidas, Ikea, Danio, Lidl, Coca Cola…

Stwórz historie, która porwie Twoich odbiorców i stanie się Twoim znakiem rozpoznawczym, dokładnie jak przykładowy „Mały Głód” od Danio. 

Nie bójcie się złapać potencjalnych klientów za serce, nie bójcie się mieć swoje zdanie jako marka - to buduje sukces firmy!

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl