Strona główna / Sprzedaż wysyłkowa e-Commerce / Jak sprzedawać za granicą? Podstawy sprzedaży transgranicznej

Jak sprzedawać za granicą? Podstawy sprzedaży transgranicznej

Na sukces sklepu internetowego składa się wiele czynników. Zawsze warto się zastanowić nad tym, do kogo kierujemy nasz produkt i komu właściwie chcemy go sprzedać. Może okazać się, że nie tylko polski rynek będzie zainteresowany naszymi usługami.

Z pomocą może przyjść sprzedaż transgraniczna, czyli najprościej mówiąc — sprzedaż poza granice kraju. Sprzedaż transgraniczna ma wielki potencjał i umiejętnie wykorzystana może przyczynić się do znacznego zwiększenia dochodów firmy.

 

Sprzedaż transgraniczna to stosunkowo nowy trend w świecie sprzedaży internetowej, dlatego tak istotne może okazać się jej wprowadzenie. Jak podawał operator płatności internetowych PayU, w połowie 2019 roku już 26% klientów sklepów internetowych korzystało z kupna zagranicznego. Polacy poszukują w zagranicznych sklepach przede wszystkim ubrań i elektroniki. Doświadczenie podpowiada, że czas, a także przykład, jaki płynie z krajów europejskich, będzie miał wpływ na szybki wzrost zainteresowania Polaków tym typem zakupów.

Okazuje się, że w Grecji aż 57% kupujących przez internet, robi to także w zagranicznych sklepach. Na Węgrzech jest to około 45% zaś w Wielkiej Brytanii 34%. Jest to dobra informacja, dla tych, którzy planują rozszerzyć swoją działalność na te rynki.

 

Co ciekawe, jednak Wielka Brytania oraz Niemcy to kraje, które są najczęściej wybierane przez polskich przedsiębiorców do wprowadzenia swoich produktów, a najczęstszymi zagranicznymi e-klientami są Niemcy (28%), Brytyjczycy (24%) i Rosjanie (20%). W tych krajach przeważają zakupy w kategoriach ubrań, obuwia oraz różnego rodzaju akcesoriów.

Warto zwrócić uwagę na to, że ten typ sprzedaży ma także bardzo dobre rokowania. Na tę chwilę obserwuje się ciągły wzrost klientów online, kupujących również za granicą. Nie jest też tajemnicą, że polski rynek stanowi coraz większą konkurencję dla małych firm, dlatego tak ważne jest poszerzenie terytorium działań.

 

Dlaczego klienci decydują się na internetowe zakupy za granicą?

Przede wszystkim, ze względu na cenę. Zwykle w sklepach zagranicznych są one niższe. Poza ceną pojawia się również argumenty braku dostępności danego produktu w kraju ojczystym. Rynek zagraniczny często oferuje coś innego i unikalnego, co przyciąga uwagę klientów.

 

Dlaczego klienci nie podejmują się zakupów w zagranicznych sklepach internetowych?

Głównie ze względu na strach przed realizacją kwestii logistycznych. Często przesyłka jest droższa i trzeba na nią dłużej czekać niż w przypadku przesyłek krajowych. Polacy są przyzwyczajeni do prostego procesu płatności, dlatego bardzo istotne jest, aby również w przypadku sprzedaży zagranicznej proces ten był jak najprościej przeprowadzony.

 

Wprowadzenie sprzedaży poza granice polski może okazać się strzałem w dziesiątkę, pod warunkiem, że zostanie umiejętnie zastosowana. Najważniejszym efektem wprowadzenia tego typu narzędzia jest oczywiście zwiększenie dochodów firmy. Innowacyjność i podążanie za trendami stawia firmę na bardzo dobrej pozycji wobec konkurencji. Jeżeli jednak decydujemy się na tak duży krok, musimy zaplanować swoje działania.

Warto pamiętać, że każdy przedsiębiorca, który decyduje się na sprzedaż transgraniczną ma do wyboru dwie możliwości. Pierwsza z nich zakłada, że firma sama stworzy przestrzeń dla lokalnych klientów. Wiąże się to z przystosowaniem strony internetowej lokalnie, do sprzedaży za granicę.
Drugą opcją jest skorzystanie tzw. marketplace’ów (Amazon czy eBay). Jest to świetna możliwość dla mniejszych firm, które chcą wejść na rynek międzynarodowy. Trzeba jednak pamiętać, że samo zamieszczenie swojego brandu na stronach nie jest wystarczające. Nie można pominąć kwestii zapewnienia budżetu m.in. na reklamę.

 

W kolejnym wpisie przedstawimy najważniejsze czynniki, które mają wpływ na dobrze poprowadzoną sprzedaż transgraniczną!

20 lat zawodu doradcy podatkowego

© 2016 Tax Credit

projekt i wykonanie: agencja interaktywna cyberstudio.pl, cms: abeon cms abeon.pl